უდაბნოში განმარტოებულ ბალაამელ ბერს, მამა სისოს ეშაკმა განსაცდელები დაატეხა თავს. სულიერი ტკივილისგან იატაკზე გორავდა და ცრემლად იღვრებოდა. უეცრად გამოეცხადა მაცხოვარი და უთხრა: მთელმა სამყარომ რომ მიგატოვოს, მე მაინც არ დაგტოვებო.
ძველი პატერიკი მოგვითხრობს: ერთ ბერს სიძვის ბრძოლები ტანჯავდა. ერთხელ ეგვიპტურ სოფელში წარმართი ქურუმის ქალიშვილი დაინახა, შეუყვარდა და მამამისს ქალიშვილის ხელი სთხოვა. ქურუმმა უთხრა: სანამ ჩემს ღმერთს არ შევეკითხები, პასუხს ვერ მოგცემო. მივიდა დემონთან და უთხრა: - ერთი ბერი ქალიშვილის ხელს მთხოვსო. "უარყო თუ არა თავისი ღმერთი, ნათლობა და ბერობის აღთქმა?" - ჰკითხა ბოროტმა. კიო, - უპასუხა ქურუმმა. მაშინ დემონმა თქვა: - ნუ მისცემ მას შვილს ცოლად, რადგან ღმერთს არ მიუტოვებია ის და ჯერ კიდევ შეეწევაო. ქურუმმა უარი მოახსენა ბერს და მიზეზიც უთხრა. ეს რომ გაიგო ბერმა, თავისთვის თქვა: ღმერთმა ჩემზე ასეთი მოწყალება მოიღო, მე ცოდვილმა უარვყავ უფალი, ჩემი ბერობა, მიუხედავად ამისა, ღმერთი მაინც მეხმარება. მოდი, უკანვე დავბრუნდებიო. მართლაც, საკუთარ კელიას დაბრუნებულმა მარხვით, ლოცვით, სინანულით, დიდი თავმდაბლობით გამოისყიდა ღვთის ღალატის ცოდვა.
მამა პაისი ათონელი ჰყვებოდა: კატუნაკის უდაბნოში, წმინდა იპატის სახელობის კელიის ეზოში უამრავი ჯოხი დამხვდა ჩარჭობილი. ვერ ვხვდებოდი, რისთვის დასჭირდა კელიაში ადრე მცხოვრებ ბერს შუა ბაღში ამის გაკეთება. ამოვაძვრე ეს, ჩემი აზრით, უსარგებლო ჯოხები. ერთ ზაფხულს, ბაღში მუშაობისას, დავინახე, რომ გველი ამოძვრა იმ სოროდან, საიდანაც ადრე ჯოხი ამოვაძრე. ჯოხი მოვძებნე და ისევ სოროში ჩავარჭე. მივხვდი, რომ ბაღში ბევრი გველის სორო იყო. მივბაძე ადრე აქ მცხოვრებ მამას. ამის მერე გადავწყვიტე, სადაც არ უნდა მივსულიყავი, იქ ჩარჭობილი ლურსმნისთვისაც კი არ შემეცვალა ადგილი.
ოცი წელი იცხოვრა საყვარელი ილიკოს გარეშე. მისი ერთადერთი ნუგეში ილიას წერილების კითხვა იყო. აიღებდა ილიას სურათს და დასტიროდა, - ჩემო მფარველო, ჩემო სიცოცხლევ, სად ხარო. სახლი წერა-კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას გადასცა, თვითონ კი მთაწმინდაზე იქირავა ბინა, საყვარელ ადამიანთან რომ ახლოს ყოფილიყო. ავიდოდა მთაზე, წამოუწვებოდა საფლავზე ილიას. მაგრამ თანდათან უჭირდა იქ ასვლაც... 1927 წლის 25 აპრილს გარდაიცვალა წმინდა ილიას ერთგული მეგობარი და თანამოაზრე.
- მამიკო, დავბრუნდით, წმინდა გიორგიმ გადაგვარჩინა, - მიახარა შვილმა.
- დიდება უფალს, ჩემო შვილო, - მამა ათანასეს მოეხვია.
- მამიკო, წმინდა გიორგის აღვუთქვი, თუ ტყვეობიდან დამიხსნიდა, ღმერთს შევწირავდი თავს.
- ეს ყველაზე უკეთესია, რის გაკეთებაც შეგიძლია, ჩემო შვილო. სულით და გულით გაკურთხებ. გინდა, მეც გეტყვი რაღაც მნიშვნელოვანს: იმ დღეს, როცა თქვენ შეგიპყრეს და საზიდრიანი ცხენი მარტო დაბრუნდა, მივხვდი, რომ ყველაფერი დამთავრდა, რომ სიკვდილი გელოდათ. იმ დღიდან არც მიჭამია, არც მისვამს და სამლოცველო ოთახიდან არ გამოვსულვარ. ახლა კი წავიდეთ სამზარეულოში, ცოტათი მოვძლიერდეთ.
ასეთი წმინდა და მადლმოსილი ხორციელი მამა ჰყავდა იღუმენ ხარლამპეს. მისი სულიერი მოძღვარი, დამრიგებელი კი მამა იოსებ ათონელი (მღვიმელი) იყო. სულიერი მამის ერთგულებაზე მამა ხარლამპე ჰყვება:
- ახალი მისული ვიყავი მამა იოსებთან. კელიაში ერთი ბერი მოვიდა და გვაუწყა: - ჩვენს სკიტში ერიდან ერთი ღმერთშემოსილი მოძღვარი მოვიდაო. გავიფიქრე, კარგი იქნება მისი ქადაგება მომესმინა და რაიმე სულის სარგო შემეტყო-მეთქი. მამა იოსებს კურთხევა ვთხოვე. "წადი, თუ ასე გინდა", - მითხრა მან. წავედი სკიტში. მშვენიერი ქადაგება მოვისმინე, არაჩვეულებრივი დარიგებანი. აღფრთოვანებული დავბრუნდი მონასტერში და მოძღვარს ვუთხარი, - მამაო, ბევრი რამ შევიძინე, მღვდელი მართლაც ღმერთშემოსილია-მეთქი.
მამა იოსებმა თავი გადააქნია და კელიაში წასვლის წინ მითხრა: "დღეს ღამისთევის ლოცვის შემდეგ ჩემთან მოდი". მივედი. ყოველგვარი აღფრთოვანების გარეშე, თავჩაღუნული მეკითხება:
- აბა, მითხარი, როგორ ჩაიარა ღამისთევის ლოცვამ?
- ეჰ, მამაო, გონება გაფანტული მქონდა, საშინელება იყო...
- მაგრამ შენ გუშინ ხომ მითხარი, ღმერთშემოსილი მოძღვარი გავიცანიო? ღამით კი ცუდად ილოცე.
- დიახ, ცუდად ვილოცე, მამაო, მაგრამ არ ვიცი, რატომ.
- მაშინ გეტყვი: შენ ჩემთან დიდი ხანია ცხოვრობ. მე აღგკვეცე ბერად და გაკურთხე მღვდლად. ხომ იგრძენი ის სიკეთე, რაც შენთვის მოძღვარმა გასწია?
- დიახ, მამაო, თქვენ ჩემთვის ბევრი რამ გააკეთეთ.
- მორჩილს, რომელიც სიმშვიდეს ნახულობს თავისი მოძღვრის სიახლოვეს, არა აქვს უფლება, სხვა მოძღვართან წავიდეს. ეს იმის ტოლფასია, რომ არ ენდო ადამიანს, რომელსაც ღმერთმა ჩააბარა შენი თავი. ეს სულიერი მრუშობააო.
ორი-სამი დღე არ მიმდიოდა ლოცვა და ღვთისმიერ ეპიტიმიას ვიხდიდი, მაგრამ ყველაფერი ჩემთვის გასაგები არ იყო, ამიტომაც კვლავ ვკითხე მოძღვარს:
- მამაო, შენ თქვი, მორჩილს არა აქვს უფლება, სხვა მოძღვარმა გამოკვებოს სულიერადო. მაშ, მამა ეფრემ კატუნაკელი, რომელსაც თავისი მოძღვარი ჰყავს, თქვენ რაღატომ გიმადლით ყველაფერს, თუ რამ სიკეთე აქვს?
- ეს სხვა შემთხვევაა. წარმოიდგინე, რომ ცხოვრობ ოჯახში და მამაშენი საჭმელს არ გაძლევს. რას იზამ? შიმშილით ხომ არ მოკვდები? სწორედ ასე იყო მამა ეფრემის თავს. ის იძულებული გახდა, ჩემგან საზრდელი მიეღო. მაგრამ ამავე დროს უფლება არ ჰქონდა, თავისი მოძღვარი მიეტოვებინა, თუმცა ის ძალზე მკაცრი იყო. ამიტომაც მე და მამა ნიკიფორე (მოძღვარი ეფრემისა) შევთანხმდით - ის მორჩილებას მისცემდა, ხოლო რაც ეფრემის სულიერ ცხოვრებას შეეხებოდა, ჩემი საქმე იქნებოდა.