დღეს კი... სადღაა ძველი რაჭა, უხვი და ხალხმრავალი, გამრჯე და მუყაითი, მოცალეობის ჟამს - მოქეიფე, მოჯირითე, მობურთალი, მოკრივე, მოჭიდავე და მონადირე... ამდენი სიკეთის პატრონი, საკუთარ გასატევარს "უცხო ნათესავს" სისხლის ფასად რომ არ დაუთმობდა...
- ასე იყო, ბატონო, უწინ, ახლა ქვე საღა არიან, დეიწრიტა სიცოცხლის ნიშატი! - შესჩივიან ერთმანეთს გიზგიზა ღუმელს მიფიცხებული მოზამთრე რაჭველები, გრძელ ზამთარში, ორიოდე ღერი შეშა დაგვეზოგოსო, ხან ერთთან რომ იყრიან თავს და ხან მეორესთან. რაო, შეშაო? როგორ გეკადრებათ, ეს მხოლოდ საბაბია. ერთმანეთთან ყოფნა სურთ, ჭირისა და ლხინის გაზიარება. შინ ხმის გამცემი რომ არავინ გყავს, რა უნდა ქნა? კაცი კაცს თუ არ დაელაპარაკა, გული თუ არ მოიფხანა, შეიძლება "ქვეც აურიოს".
საქართველოს ეს უმშვენიერესი კუთხე ოდესღაც მეღვინეობით იყო განთქმული. ახლა რაჭული ხვანჭკარაც სანთლით არის საძებარი, თუმცა აქა-იქ ჯერ კიდევ მოიძებნებიან მოხუცები, რომელთაც მამაპაპურ ჭურ-მარანში წინაპართა წესით დაყენებული და დაძველებული ღვინის ფასი იციან.
რაჭის თითქმის ყველა ოჯახში სუფრის დასასრულს ყველაწმინდას სადღეგრძელოს სვამენ:
"შეგვეწიოს ყველაწმინდა,
ხოტევი და ნიკორწმინდა,
ზემო ბარი, ქვემო ბარი,
ქოლოსი და მრავალძალი,
აგარა და უყეში,
ღმერთმა მოგვცეს ნუგეში".
ცნობილ ხალხურ სიმღერას "წერეთელმა დაგვიბარა" დღეს იშვიათად გაიგონებთ. ნეტავ რა დაუბარა თავადმა წერეთელმა რაჭველებს - მიწა თუ რაიმე სანუგეშო? ვინ იცის! სამაგიეროდ, იციან, რომ მსოფლიოში ყველაზე სწრაფები არიან და მეტისმეტ სიდინჯეს სულ ტყუილად აბრალებენ.
რას აღარ ჰყვებიან მათზე, მაგრამ კეთილი რაჭველები ოდნავადაც არ ბრაზობენ. დინჯად გაიღიმებენ და ნათქვამს ჩირადაც არ აგდებენ ხოლმე...
თლუღში მისვლამდე ხარისთვალი, ნიკორწმინდა, ჭელიაღელე და აგარა უნდა გაიაროთ. ტრიალი ხატიმინდორას შემდეგ კი ჩემი სოფელია.
თლუღში არასდროს მიცხოვრია, მაგრამ ყოველ ზაფხულს იქ ვატარებდი. მამის მამა, მინა ბაბუა, არ მახსოვს, ბებიაჩემი კი ცხადად შემოინახა მეხსიერებამ. მახსოვს, როგორი სიხარულით გვმასპინძლობდა და რა თვალცრემლიანი გვაცილებდა.
თლუღის გარდა რაჭის სხვა სოფლებიც მოვიარე. ბევრ იქაურს შევხვდი, ბევრის ჭირი და ლხინი გავიზიარე და მათი ნაამბობი დიდი სიყვარულით მოვიტანე თქვენამდე.
თლუღი ისტორიულ წყაროებში XVIII საუკუნის მიწურულიდან იხსენიება. სოფლის ახლოს ნასოფლარია, ოლანს ვეძახით. სამეურნეო სამუშაოების დროს აქ სამარხებიც აღმოაჩინეს. "საკუთარი თვალით მინახავს ადამიანის თავის ქალები, სამეურნეო დანიშნულების ნივთები, თიხის ჭურჭელი, ისრის პირები", - მიამბობს აქაური სკოლის მასწავლებელი, ისტორიკოსი მალხაზ გურაბანიძე. ამავე ტერიტორიაზე მიკვლეულია ადრექრისტიანული კულტურის ნიშნები - ბრინჯაოს ბალთა ხარისა და მზის გამოსახულებებით.
სოფელი საკმაოდ მოზრდილი ყოფილა. მაღლობზე ეკლესიაც მდგარა. დროთა განმავლობაში ხალხს მიუტოვებია ეს ადგილი და დაბლობში გადმოსახლებულა - იქ, სადაც ახლა ქვემო თლუღია.
ნაეკლესიევს ახლა მუხნარი ფარავს, თუმცა მაინც კარგად ჩანს ეკლესიის ნანგრევი და გალავნის ნაშთები.
მოშორებით, დღევანდელი შაორის წყალსაცავის პირას, სამონასტრო კომპლექსი ყოფილა. ამ მონასტერს ვახუშტი "მეფეთა განსაცხრომ ადგილს" უწოდებს. გადმოცემის თანახმად, იქ ისვენებდა ქართლ-კახეთის მეფე თეიმურაზ I.
1928 წელს შაორის პირას ჭიჭინაძეების ხუთ კომლს უცხოვრია. ერთ-ერთს ბუხრის მოსაპირკეთებლად მონასტრის ჩუქურთმიანი ქვები გამოუყენებია. 60-იან წლებში ეს ოჯახი ქვემო თლუღში გადმოსახლებულა. ის მოჩუქურთმებული ქვები დღეს ქუთაისის მხარეთმცოდნეობის მუზეუმშია დაცული.
მიმდებარე ტერიტორიას ნასაჯვარევი ჰქვია. შესაძლოა, იმიტომ, რომ აქ ოდესღაც ჯვრის ნიში იდგა. ამ ადგილს ნამოცხვარევსაც (ნაცხოვრებს) ეძახიან. სოფლის მკვიდრს, ვახტანგ ჭიჭინაძეს, ხვნის დროს გუთანზე საეკლესო ნივთები წამოსდებია, რომლებიც შემდეგ უგზო-უკვლოდ დაკარგულა.
ზემო თლუღში წინათ ტეხისის წმინდა გიორგის სახელობის ტაძართან არსებული სამრევლო სკოლა ყოფილა. ხუთი წლის წინ პედაგოგებმა მისი 125 წლის იუბილე აღნიშნეს.
ქვემო თლუღში უფრო მეტად ჭიჭინაძეები, ქემოკლიძეები, კაციტაძეები ცხოვრობენ. შემდეგ მოდიან კბილაძეები, გოცირიძეები, გურაბანიძეები, ცაგურიშვილები, ქევანაშვილები, გოგსაძეები, ციმაკურიძეები, მიქაუტაძეები, დონაძეები, გურგენიძეები, კობახიძეები, მესხები, სოფრომაძეები, კალატოზები... სოფელში სულ 32 გვარია. ზემო თლუღში უმთავრესად კობახიძეები, გურგენიძეები, როინიშვილები, ჩიხლაძეები, კერესელიძეები, გურაბანიძეები ცხოვრობენ. გოცირიძეები და ციმაკურიძეები აზნაურები ყოფილან. გურაბანიძეებს XVI საუკუნის წერილობითი წყაროები ნიკორწმინდის ტაძრის საეკლესიო გვარად იხსენიებს.
თლუღში ყველა გვარს თავისი მეტსახელი აქვს. ჭიჭინაძეებს ჭუკიებს და კვარკვალიტებს ეძახიან, ქემოკლიძეებს - კრუტუნიებს, კაციტაძეებს - ჭაპუნიებს, კბილაძეებს - კვინტრიშებს, დონაძეებს - სერსერებს, ცაგურიშვილებს - კულას (კულა სურის მსგავსი ღვინის ჭურჭელია, ოღონდ უყურო). "მამაჩემის ბაბუა, ზაქარია, ხელოსანი იყო. მისგან ვიცი, რომ ეს სახელი გვერქვა", - მიამბობს ჩემი მოგვარე ჯოტო ბიძია, სოფელში ცოცხალ ენციკლოპედიას რომ უწოდებენ. გაღმაუბნელ ცაგურიშვილებს ვორექიებსაც ეძახიან. ვინმე ამირან ცაგურიშვილი სამეგრელოში ერთ ოჯახს სწვევია. ჭიშკართან მისულს მასპინძელმა გამოსძახა თურმე, ნამუ რექო? - რომელი ხარო? ამირან ორექო, გასძახა ამან. მას მერე შეურქმევიათ ამ შტოსთვის ორექიები.
არსებობს მეორე გადმოცემაც, როგორც ჩანს, უფრო სარწმუნო. ხატების დაწვა 1923 წელს მოხდა, მინდორს კი ეს სახელი ძველთაგანვე ერქვაო, უთქვამს სოფლის მკვიდრს, პედაგოგს, აწ განსვენებულ გრიშა გოცირიძეს. მის ხელნაწერებში ვკითხულობთ: "მე და ჩემი ამხანაგები 1914-1915 წლებში დავიარებოდით თლუღიდან ჭელიაღელის სკოლაში და [მინდორს] მაშინაც ეს სახელი ერქვა. მოხუცებისგან გამიგონია, რომ ამ ადგილზე აგარისა და უყეშის ხალხი მართავდა საეკლესიო ცერემონიალებს. მაგალითად, გვალვა რომ დადგებოდა, ხატებით გამოდიოდნენ ამ მინდორზე, კლავდნენ შესაწირს და ლოცულობდნენ: აღარ გვინდა გორახიო, ღმერთო, მოგვეც ტალახიო".

დათიკო მესხი, თავად მეტყევე-ინჟინერი, საბოლოოდ სოფელში დამკვიდრდდა. სწორედ მისი მეუღლე გახლდათ პედაგოგი ქეთო მესხი, რომელმაც სოფელ თლუღის შესახებ უამრავ ისტორიულ მასალას მიაკვლია. ჰყავს ორი ვაჟი. ერთი თბილისში ცხოვრობს, მეორე კი სოფელს და მოხუც მამას ვერ ტოვებს.
დახვეწილი ქართულით მოსაუბრე დათიკო ბაბუა, ჩემს ნათქვამს კარგად რომ ვერ გაიგონებდა, ჩამეკითხებოდა ხოლმე: "ბატონი, შვილო?" საუბარში ეკლესია ვახსენე თუ არა, მითხრა: ნაზიარები ვარ და დღესაც მახსოვს იმ ტკბილი კვერის გემო, ზიარებისას რომ იძლევიანო. რა სუფთა კაცი ბრძანდებით-მეთქი, აღმომხდა უნებლიეთ ამის გამგონეს...
- ოთხი წლის ვიყავი, წვეროსნებმა მამაჩემი სახლიდან რომ გაიყვანეს... მას შემდეგ აღარ მინახავს. ფოტოსურათიც არ დამრჩენია.
მამაჩემის მამას ოთხი ძმა ჰყოლია. მათგან გვარის გამგრძელებელი მხოლოდ ბაბუაჩემს დარჩა. ერთი, ალექსი, უშვილო ყოფილა. წერა-კითხვა მთელ სოფელში მხოლოდ მას და სეით ჭიჭინაძეს სცოდნიათ.
ონის რაიონის სოფელ ბარიდან ვართ წამოსული. თლუღი რომ გაშენდა, აქ მაშინ გადმოვსახლებულვართ. ჩემი ანგარიშით, 1700 წელი იქნებოდა.
თლუღელებს ქველხუმელებს გვეძახდნენ. ცოტას მევიხულიგნებდით ახალგაზრდები. ქეიფიც ვიცოდით, დღეობაც... ქურდობა და ყაჩაღობა სად იყო! 1920-იან წლებში, შიმშილობისას, ბეღელი გაგვიძარცვეს, ისიც - სხვასოფლელებმა.
თლუღელების მთავარი დღეობა ტეხისობა იყო, წმინდა გიორგის ტაძრის დღესასწაული (ტეხისა ზემო თლუღშია - თ.ც.). ამ დღეს დაპატიჟება არ იცოდნენ. ყველა ოჯახი თავისი სამზადისით იყო გართული.
ტეხისის სალოცავის დიდი შიში და მოწიწება ჰქონიათ აქაურებს. ერთი გლეხისთვის ურემი მოუპარავთ. ქურდი ვერ უპოვიათ.
- ეს გლეხი მერე ქვე წევიდა ეკლესიაზე და ხატზე გადასცა ქურდი, - მიამბობს დათიკო ბაბუა, - თან შეთხოვა ხატს, რაც ძალა გაქ, დემეხმარე და ჩემი ურემი გოუტანეო. ხალხი შეშინდა. ქურდმა ურემი მიუტანა. ამის მერე დამნაშავეებს აქ ტეხდენყე...
ტაძარი მოქმედი მახსოვს. ოვალური სახურავი ჰქონდა, ზოგან - შეკუთხული, დაქანებული. მახსოვს ჩუქურთმები და მოხატულობაც. ტაძრის სამრეკლოდან ზარების ხმა ქვემო თლუღამდე აღწევდა. მახსოვს ტაძრის ღვთისმსახური, მღვდელი სერაფიონ გურგენიძე, საშუალო ტანის, ქერათმიანი კაცი. კარგად მახსოვს მღვდელი მინა მესხიც, რომელიც ჭელიაღელის სკოლაში ქართულ ენას მასწავლიდა.
მახსოვს, დედაჩემმა, ოლღამ (დვალის ქალი იყო) ტეხისაზე რომ ამიყვანა. მღვდელს ხელი გავუწოდე და მანაც ხელისგულზე დამიდო პურის ნაჭერი, რომელსაც ელოგიას ვეძახდით. მისი გემო დღესაც მახსოვს.
მახსოვს, როგორ იდგა დედაჩემი ხატების წინ და ხმამაღლა ლოცულობდა.
აღდგომას კომუნისტებამდე ვდღესასწაულობდით, მერე საღა იყო ეკლესია... მახსოვს, აგარის წმინდა გიორგის ტაძრიდან ხატები გამოიტანეს, დაამტვრიეს და დაწვეს. მეც ვესწრებოდი ამ ამბავს. 6-7 წლის ვიქნებოდი. ვინ გაბედავდა დაშლას... იმ დროს დაიკეტა ტეხისის ეკლესიაც და ვეღარ ავდიოდით თავისუფლად.
რაც უფრო დაივიწყა ხალხმა ღმერთი, დანაშაულმაც იმატა. მაშინ, ისე მახსოვს, თითქოს დანაშაული ნაკლებად იყო. უღმერთობამ შეცვალა ხალხი. მორიდება, სინდისი, პატიოსნება აღარ არსებობს. უფროს კაცს ისე მოგატყუებენ, არც შერცხვებათ.
ეკლესიურად ვერ ვცხოვრობდი, მაგრამ რაღაც ძალას ყოველთვის ვგრძნობდი. ცუდის ჩადენა მინდოდა და რაღაც მაკავებდა.
პირჯვრის წერა დედამ მასწავლა. ყოველ დილას პირჯვრის წერით ვიღვიძებ... ბევრჯერ ცუდად ვყოფილვარ და გამოვსულვარ მდგომარეობიდან. მჯერა, ღმერთი მეხმარება.
- დათიკო ბაბუა, დღეს როგორ ცხოვრობთ?
- პენსიას ვიღებ. შვილი მეურნეობას ეწევა. კომუნისტების დროს ყველა დასაქმებული იყო, დღეს კი უმაღლესდამთავრებულები მშივრები დაეხეტებიან... თუ ეკონომიურად არ მოვიკეთეთ, ცოდოები ვართ. სოფლები იცლება, თოხი აღარავის უნდა. რაღაც გაკეთდეს ისეთი სოფლებში, რომ ხალხი მოიზიდონ...

ყველაზე მოულოდნელი ის იყო, ჟუჟუნა დეიდამ (ის მამა სერაფიონს რძლად ეკუთვნის) ამ წმინდა კაცის ხელშენახები წიგნები და საეკლესიო ნივთები რომ გადმომილაგა. ერთ სქელტანიან წიგნს ასეთი წარწერა ამკობს: "ესე მარხვანი კუთვნილ არს სოფლის თლუღის წმინდა გიორგის ეკლესიისა, ჩყნა წელსა", - უკანასკნელ გვერდზე კი წერია: "ვკითხულობდი ამ მარხვანს მელქისედეკ იოვაკიმის ძე გურგენიძე. სამე ორი კვირა და კიდევყა კარგათ ვისწავლე დეოდორობის საკითხავები. გურგენიძე მელქისედეკი, 1881 წელსა, იანვარს".
შედარებით მომცრო, თუმცა საკმაოდ სქელტანიანი წიგნი "დავითნია". როგორც ჩანს, თავის დროზე განუახლებიათ. უკანასკნელ გვერდზე თარიღად 1873 წელი უზის და ასეთი წარწერაა: "ღმერთო, იხსენ თალაკვაძე, ღმერთო, იხსენ. ეს დავითნი ეკუთვნის მღვდელ იოვაკიმ გურგენიძეს". ჯვარცმის გამოსახულებით შემკული შავი გარეკანი ჟამთასვლას გაუცრეცია.
აქვეა მელქისედეკის მოწაფის ვასილ გურგენიძის ნაქონი ჟამნი.
კვერცხის ფორმის ვერცხლის სანაწილის დანახვაზე გავოგნდი (შენდობას ვითხოვ მის ხელისხლებისთვის!). სანაწილეში ვერცხლის პატარა კოვზი დევს. ხელით ნაკეთი კოვზის ტარს ჯვრის ფორმა აქვს. ეს კოვზი თურმე სნეულთა საზიარებლად დაჰქონდა მამა სერაფიონს.
ხის ლამაზად გამშვენებულ ყუთში, შუშის ორ პატარა ქილაში, სანათლავი მირონის წვეთები ჩარჩენილა. გვერდით გაცრეცილი ღრუბელი უდევს...
ჟუჟუნა დეიდამ ცოტა რამ მიამბო მამა სერაფიონის შესახებ: "სასულიერო პირების შთამომავალი იყო. მამამისიც ტეხისის წმინდა გიორგის ტაძარში მსახურობდა. ერთი ძმა, სილოვანი, დიაკვანი ყოფილა, სამი დანარჩენი სამხედრო სამსახურში მდგარა.
მღვდელი სერაფიონი კეთილი კაცი იყო. ომის დროს ყველა გაჭირვებულს ეხმარებოდა. დიდი მეურნეობის პატრონს არავისთვის დაზარებია ხელის გამართვა. მისი მეუღლე პელაგიაც კეთილშობილებით გამორჩეული ქალი ყოფილა.
მამა სერაფიონს შვილები არ დარჩენია. ცოლის დისწული უშვილებია, მაგრამ გიორგის გურგენიძის გვარი არ მიუღია, როინიშვილის გვარზე დარჩენილა.
მოგვიანებით მამა სერაფიონმა კიდევ ერთი ვაჟი იშვილა - ძმის, სილოვანის შვილი პლატონი. პლატონ გურგენიძე და გიორგი როინიშვილი ერთ სახლში ცხოვრობდნენ. გიორგის ხუთი შვილი დარჩა: ოთხი ვაჟი და ერთი ქალიშვილი, პლატონს - ოთხი: სამი ქალი და ორი ვაჟი.
სასულიერო პირთა დევნის დროს მამა სერაფიონი ერთ აქაურს დაუჭერია და წვერი მოუპარსავს. წვერგაპარსულს მორიდებია ხალხის და სახლში ჩაკეტილა".
ტაძრის დახურვისას მამა სერაფიონს მოუხერხებია და საეკლესიო სიწმინდენი, განადგურებისგან რომ ეხსნა, სახლში ჩამოუტანია.
ოჯახის წევრების დიდი სურვილია, აღდგეს ტეხისის სალოცავი, რის შემდეგაც სახლში დაუნჯებულ სიწმინდეებს ტაძარს დაუბრუნებენ.
ივანეს სამი ძმა ჰყოლია: სეითი, კოსტა და ერმალო. სეითი განათლებული კაცი ყოფილა, ჩინებული ხელი ჰქონია და საბუთებს სოფელში მას აწერინებდნენ. კოსტას აგარის ტაძარში დიაკვნად უმსახურია.
- მამაჩემი ვიქტორი იტყოდა, - მიყვება ერმალოს, მამა ივანეს ძმის, შვილიშვილი, 70 წელს გადაცილებული ციალა ჭიჭინაძე, - ჩვენი გვარი სამღვდელო გვარიაო. მახსოვს სასულიერო ლიტერატურა, ჩვენს ოჯახში რომ ინახებოდა. მახსოვს ხავერდის ნაჭერში გახვეული ავგაროზიც, რომლის განადგურებაც ნდომებია მამა ივანეს ძმისწულის ცოლს ეკლესიის დევნისას. მერე ეს ავგაროზი ჩვენ წამოვიღეთ.
ხატების სახლში ჩამოკიდებაც საშიში იყო. ბეღელში, სიმინდისა და ლობიოს ქვეშ ვმალავდით, ბოლოს ტილოში გახვეული თაროზე შემოვდეთ. ახლა ეს ხატები ჩვენს ოჯახშია. ჩემი შვილები ასმათი, ეთერი და მაია კობახიძეები მორწმუნეები არიან და ყველა საეკლესიო წესს ასრულებენ.
ერთი დიდი ხატი ბიცოლაჩემს და მის რძალს მამა ივანეს სახლიდან ეზოში გამოუტანიათ, წყალთან ახლოს დაუდვიათ და თვითონ სახლში შებრუნებულან. რისთვის გამოიტანეს ან ვისთვის უნდა მიეცათ, არ ვიცი... წამოსაღებად მიბრუნებულებს ხატი აღარ დახვედრიათ. ეზოშიც არავინ შესულა უცხო...

ძველად ჩვენი ოჯახი სალოცავად ტეხისში დადიოდა... კომუნისტობისას სასულიერო პირს პატივს არ სცემდნენ. დღეს ხალხი ისევ შემობრუნდა ეკლესიისკენ. მე 74 წლისა მოვინათლე.
ჩვენს სოფელში უმთავრესად მეურნეობას ეწევიან. თუ ხელი არ გავანძრიეთ, პენსია რას გვეყოფა... წელს კი მოუსავლიანი წელიწადია და შრომა ალბათ სულ წყალში ჩაგვეყრება..."
- სოფელი დიდად შემოსავლიანი არ არის. ჩვენი მოწეული წლიდან წლამდე არ გვყოფნის - ხომ იცით, ოჯახს რამდენი რამ სჭირდება. ჩვენს სოფელს გარშემო ტყე აკრავს, მაგრამ რამდენიმე წელია, შეშას ვყიდულობთ. ერთი მანქანა 300 ლარი ღირს... სოფლის დატოვება მაინც არ გვინდა. გვიყვარს ჩვენი კუთხე. მოხუცები ჩვენს იმედად არიან. ვისაც მონაგარი არ ჰყავს, მათზე ახალგაზრდები ვზრუნავთ. ერთმანეთს ვანუგეშებთ, ჭირიც და ლხინიც საერთო გვაქვს. სითბო და სიყვარულიც თუ მოიშალა, რაღა დაგვრჩება?
თუ სახელმწიფომ ცოტათი მაინც არ მოგვხედა, ვინც დავრჩით სოფლად, ისინიც დავიფანტებით.
ზამთარში "ოჩხობიას" ვაწყობთ ახალგაზრდები, ხან ერთთან ვიკრიბებით, ხან მეორესთან და თავს ასე ვიქცევთ. შინიდან მიგვაქვს ნიგოზი, ვხდით ზეთს და პურის ფქვილისგან ფაფას ვხარშავთ, თითო ჭიქა ღვინით ვადღეგრძელებთ ჩვენს სოფელს, წინაპრებს, ჩვენი შეკრების საბაბს. ასეთივე მიმოსვლა გვაქვს შობას. ჩვენი დღე ღმერთის დიდებით იწყება და მთავრდება. დავდივართ ეკლესიაშიც, მაგრამ ზამთრობით შეუძლებელია ამხელა გზის ფეხით გავლა... ღმერთმა დალოცოს ჩვენი მოძღვრები - უანგაროდ გვემსახურებიან და გულგატეხილ მოზამთრე რაჭველებს გვანუგეშებენ. რას ვიზამთ, ასეთია ჩვენი ყოფა...