როდესაც გვსურს, ეკლესიის ორგანული ნაწილი გავხდეთ (ეკლესიას კი იმიტომ ვაკითხავთ, რომ, უკეთეს შემთხვევაში, ღვთის ძიება გვსურს, სხვა შემთხვევაში კი განსაცდელი, ამქვეყნიური პრობლემები გვიბიძგებს), გვეუბნებიან, რომ უნდა ვილოცოთ. ჩვენც ვკითხულობთ დილა-საღამოს ლოცვებს, სახარებას, ფსალმუნებს, წირვას ვესწრებით და ნელ-ნელა სამრევლო ცხოვრების ფერხულში ვებმებით. ეს არის და ეს. მაგრამ გადის წლები და ერთხელაც შეიძლება აღმოვაჩინოთ, რომ როგორებიც ვიყავით, ისეთებადვე დავრჩით; ლოცვებს კი ვკითხულობთ, მაგრამ სულში განსაკუთრებული არაფერი ხდება. სულ მცირე მიზეზით ჩვენში ძველი ადამიანი აბობოქრდება ხოლმე, შეიძლება ლოცვის დროსაც ისე განვრისხდეთ, რომ ოთახში უდროოდ შემოსულ ბავშვს ლოცვანი თავზე დავახიოთ. ასე აღმოვაჩენთ, რომ იმის კითხვა, რასაც ლოცვას ვეძახით, სულაც არ არის ლოცვა.
ზოგი იტყვის, მომბეზრდაო. წყლის სმა ხომ არ გვბეზრდება? სუნთქვა? ჭამა? შვილი? თუმცა ზოგს უკვე შვილიც ბეზრდება, მაგრამ ძირითადად ასე არ ხდება - ის, რაც ძვირფასია, არ გვბეზრდება. რას ნიშნავს: ლოცვა მომბეზრდა? უკვე ვიცი, იქ რაც წერიაო, - იტყვის მავანი. მაგრამ თუ ჩავეძიები, აღმოჩნდება, რომ წლობით ეკლესიაში სიარულის მიუხედავად არ იცის, ლოცვაში რა წერია და რას ითხოვს ღვთისგან.
ვინმესთან ჩემი დაწერილი ტექსტი რომ გაგატანოთ წასაკითხად, ხომ ჩაიხედავთ წინასწარ, ხომ გაგიჩნდებათ შეკითხვა: ეს როგორ ან რატომ უნდა ვუთხრაო? ჩვენს ხელთ არსებული ლოცვების უმეტესობა IV-VI საუკუნეებისაა, თანაც არაქართველთა მიერ წარმოთქმული. ნუთუ როგორც ისინი ელაპარაკებოდნენ ღმერთს, მეც ისე უნდა ველაპარაკო? დავიჯერო, ეს ყველაფერი მეც მეხება? ეს ხომ იოანე ოქროპირის, ბასილი დიდისა თუ სხვათა სათქმელია?
ამიტომ ლოცვის დაწყებამდე ახალმოსულს ვურჩევ ხოლმე, დაჯდეს, გადაშალოს წიგნი, ნახოს, რა წერია, ინტელექტუალურად გაიაზროს მისი სიტყვები - რა სჭირდება, რა არ სჭირდება... გულწრფელი ადამიანი აღმოაჩენს, რომ ზოგიერთ ნათქვამს არ ეთანხმება, სხვების აზრს კი ვერ ხვდება. ვიდრე ლოცვისთვის დავდგებით, ეს საკითხი ერთხელ და სამუდამოდ უნდა მოვაწესრიგოთ - გაუგებარი სიტყვებით მოძღვარს მივაკითხოთ, შემდეგ კი ყოველი ლოცვის წინ თავიდან გავიაზროთ, რას ვკითხულობთ. არ შეიძლება, გაურკვეველ მდგომარეობაში წლები გავიდეს.
აღმოსავლურ რელიგიურ პრაქტიკაში არსებობს სხვადასხვა სახის მსახურებები, რელიგიური რიტუალები, რომლებსაც პირობითად ლოცვას ვუწოდებთ - მანტრების კითხვა, გაურკვეველი ხმების გამოცემა, შელოცვები. ეს უკანასკნელი შესაძლოა გარეგნულად ლოცვასაც ჰგავდეს, რადგანაც მისი საშუალებით სულებთან კავშირის დამყარებას ცდილობენ. მაგრამ ჩვენ ვიცით, რომელ სულებთან აქვთ საქმე. მანტრების მსგავსი "ლოცვით" ადამიანი ვითომ სამყაროს ვიბრაციას ჰყვება, რაც მას თითქოსდა უკეთესობისკენ ცვლის.
ჩვენთვის რა არის ლოცვა?
ჩვენთვის ლოცვა ღმერთთან ურთიერთობის საშუალებაა. სწორედ ამიტომაა იგი ძნელი, რთული და, ერთგვარად, შეუძლებელიც კი. რას ნიშნავს ღმერთან ურთიერთობა? ჩვენ ხომ ამის გააზრებაც გვიჭირს.
კათოლიკეებისგან განსხვავებით, რომლებიც უფალში უპირველესად ღვთაებრივ ბუნებას აღიარებენ (შესაბამისად, დასავლურ სამყაროში ღმერთთან ერთობა და თანაზიარობა ღვთაებრივ სუბსტანციაში ბედნიერად ყოფნას ნიშნავს), ჩვენ, მართლმადიდებლები, უპირატესობას პიროვნულ საწყისს ვანიჭებთ. ამიტომ ძველი მამები ლოცვისას ცალ-ცალკე მიმართავდნენ მამა ღმერთს, ძე ღმერთსა და სულიწმიდას. ეს განსაკუთრებით კარგად ჩანს წმინდა იოანე ოქროპირისა და წმინდა ბასილი დიდის საიდუმლო ლოცვებში, რომლებსაც მღვდელი წირვის დროს წარმოთქვამს.

ასევე ძნელია პიროვნული ურთიერთობა შვილებთან, თუმცა ჩვენი სხეულის ნაწილები არიან, მეგობრებთან... რთულია სულიერ შვილებთან ურთიერთობაც - თითქოს ყველას უყვარხარ და შენც ყველა გიყვარს, მაგრამ მოძღვარსა და მრევლს შორის, მრევლის წევრებს შორის სიყვარულის, სითბოს შესანარჩუნებლად რამდენი ლავირება და სულიერი დიპლომატია გვიწევს მოძღვრებს!
სამწუხაროდ, ამის მაგალითი ბევრია. სიამაყით მოსული ადამიანის მდგომარეობა შესაძლოა უფრო დამძიმდეს, რადგან თავმომწონეობის კიდევ მეტი შესაძლებლობა ეძლევა - ადრე მხოლოდ ზნეობრივი იყო, ახლა სულიერიც გახდა.
ასე რომ, ლოცვა მთლად უსაფრთხო რამ არ არის, მით უმეტეს - ახალმოსული ადამიანისთვის. ვიცით, რომ ლოცვის დროს ხიბლი მოდის, რასაც ძალიან ბევრი დაუღუპავს.
გონებას კი არა, ლოცვის დროს ხელ-ფეხს კი იჭერთ? თუ ცქმუტავთ? საშინელებაა, მაგრამ ფაქტია. ჩვენს ხელ-ფეხს მეტ-ნაკლებად ვაკონტროლებთ, მაგრამ ლოცვის დროს ისინიც არ გვემორჩილებიან.
ზოგი ენას ვერ აკონტროლებს. ჩვენს ტაძარში რამდენიმე სკამი დგას მოხუცებისთვის. ყოველ წირვაზე ვიმუქრები - მომავალ კვირას სკამები აღარ დაგხვდებათ-მეთქი, იმიტომ რომ ლაპარაკობენ, ვერ ჩერდებიან, ენა თავისით მოძრაობს. მეცოდებიან და მუქარას მაინც ვერ ვუსრულებ...
თუკი ადამიანს ენისა და ხელ-ფეხის გაჩერება არ შეუძლია, გონებას როგორღა გააჩერებს? ჩვენ შეცდომას ვუშვებთ - პირდაპირ გონების გაჩერებას ვცდილობთ. ლოცვაზე გრიგოლ ხანძთელის მამებივით სანთელივით უნდა იდგე. დგახარ? დადექი. დგომა არ შეგიძლია? დაჯექი. დაჯექი და გაირინდე ღვთის წინაშე. ერთერთი მიზეზი გონებაგანბნევისა სწორედ ის არის, რომ ღმერთის წინაშე დგომის განცდა არ გვაქვს.
რით განსხვავდება წმინდანი ჩვენგან? ისიც ხომ ჩვენივე მსგავსი ადამიანია, ჩვენნაირი ხორცით, სულით, ცოდვილი ბუნებით. განა ჩვენსავით ან მეტადაც არ შეუცოდავს? რატომ არის ის წმინდანი? იმიტომ, რომ გულისმიერი ხედვა, ღვთის წინაშე დგომის განცდა აქვს არა მხოლოდ ლოცვისას, არამედ მუდმივად, ნებისმიერი საქმიანობისას. მას არ სურს, ღვთის საწინააღმდეგოდ მოიმოქმედოს რამე. ამიტომ ლოცვისას გონებასაც დაიჭერს, ხელ-ფეხსაც, ენასაც და თავსაც.
მაგრამ ადამიანს გონებასთან ერთად გულიც აქვს. გულის გარეშე გონება ცივი იარაღია. გონებას არც სიყვარული შეუძლია, არც - სიძულვილი. ლოცვის დროს კი ორივე უნდა შეგეძლოს: სიყვარული ღვთისა და სიძულვილი ცოდვისა. გულის გარეშე გონებით წარმართული სიტყვები მკვდარი იქნება.
გული გრძნობისმიერად აძლევს დასტურს ჩვენ მიერ წაკითხულ სიტყვებს. ღვთის სადიდებელზე გული აღტაცებულია სიხარულით. როდესაც ვამბობთ - "დიდება მამასა და ძესა და წმიდასა სულსა", გონებამ იცის, რომ უნდა ადიდოს უფალი, მაგრამ მას არ შეუძლია სიხარული, სიხარულს გული უნდა განიცდიდეს. შემიწყალეო, ვამბობთ. განა არ ვიცით, რა ცოდვები ჩაგვიდენია? მაგრამ ვის უნდა სტკიოდეს, ვინ უნდა შეიმუსროს, დამდაბლდეს და გლოვობდეს საკუთარ ცოდვასა და უღმერთობას, თუ არა გული?
სადაც გონება და გული არ ერთიანდება, იქ ლოცვა ლოცვა არ არის.
სამსახურიდან დაღლილები მოვედით, არაფრის თავი აღარ გვაქვს. ვივახშმებთ, ტელევიზორთან დავსხდებით... ნახევრად მძინარე მდგომარეობაში გადის საათები, თუმცა იმ მიზეზით, რომ ძალიან დაღლილები ვართ, ლოცვისთვის თხუთმეტი წუთის გამოყოფაც არ შეგვიძლია. მოკლე ლოცვას წავიბუტბუტებთ, დავწვებით და ვიძინებთ.
არადა სინამდვილეში რამ დაგვღალა? ყოფითმა ცხოვრებამ, რომელიც საჭიროა, მაგრამ მაინც ამქვეყნიურია, ამ სოფელს ეკუთვნის. ჰოდა, მინდა, სულმა დაისვენოს, გავიხარო. ბოლოს და ბოლოს, მოვიცილებ ამქვეყნიურ, დღევანდელ ტვირთს, სიხარულით მივალ ხატებთან, 15 წუთი, ნახევარი საათი დავდგები და საყვარელ უფალს დაველაპარაკები. მერე რა, რომ ფიზიკურად დაღლილი ვარ, იქნებ ლოცვის დაწყებიდან ხუთ წუთში ჩამეძინოს კიდეც, მაგრამ უფალი ამას ცოდვად აღარ შემირაცხავს - ფიზიკურმა სხეულმა ვეღარ გაუძლო, თორემ მე ხომ გულანთებული მივედი. ეს უფრო მეტი ღვაწლია, ვიდრე კარგად დასვენებულზე ნახევარსაათიანი ლოცვა.
თანაც უფალი რაოდენობაზე მეტად ხარისხს გვიფასებს.
ლოცვა საოცარი სახელმძღვანელოა როგორც საკუთარი თავისა და ღვთისა, ისე დემონური სამყაროს შემეცნებისაც, რადგან თუ ლოცვის დროს სიხარული და მადლი მივიღეთ, ბოროტი აუცილებლად ცდილობს მის ჩაშხამებას და განსაცდელს მოგვივლენს, რომლის დაძლევაშიც, რა თქმა უნდა, უფალი გვეხმარება.
ღმერთთან თანაზიარება და მის პიროვნებასთან თითოეული შეხვედრა განუმეორებელია, შეუძლებელია, ისინი ერთმანეთს ჰგავდეს, რადგან ადამიანი დინამიკური არსებაა, ღმერთი კი ამოუწურავია. მაგრამ ლოცვა ღმერთთან შეხვედრის მხოლოდ შესაძლებლობას გვაძლევს და არა გარანტიას.

აბა, რისთვის უნდა ვილოცოთ? იმისთვის, რომ ღმერთი ვეძებოთ.
იმისთვის უნდა დავდგეთ ლოცვაზე, რომ გულმა განიცადოს, რასაც ვკითხულობთ, რომ საკუთარი უღირსი ბუნება დავინახოთ, გავაცნობიეროთ, რა გვინდა და აღმოვაჩინოთ, რომ თურმე ღმერთი გვდომებია. ამის შემდეგ კი უფალი გამუდმებით ვეძებოთ და ვიპოვოთ. ასეთი ლოცვა ყოველთვის უნიკალური იქნება და მისით ღმერთთან ზიარების შესაძლებლობა მოგვეცემა.
თანაც რა ადვილია - უნდა იდგე ტაძარში, ან იჯდე, თუ მოძღვარი ვერ გხედავს, ილაპარაკო კიდეც. ზიარების დრო რომ მოვა, შოშიასავით პირს გააღებ, სიწმინდეს ჩაგიდებენ და გაგიშვებენ. სიტკბოებასაც მიაყოლებ. გამოხვალ ეზოში, ათას საკითხზე იჭორავებ და დამშვიდებული და დაწყნარებული წახვალ.
მაგრამ განა შეიძლება, უშრომლად მოხვიდე, პირი გააღო, გადაყლაპო და წახვიდე? თანაც კარგად გაერთო მეგობრებში?
აბა, როგორ უნდა ვეზიაროთ?
პასუხი ერთადერთია - იმისათვის, რომ ევქარისტიულ კანონში ღმერთს ვეზიაროთ, უფალს უნდა ვუერთგულოთ - დილის ლოცვის დროს, სახარების კითხვისას, რომელიც ლოცვის განსხვავებული ფორმაა, ფსალმუნებისას, უფლის მცნებების აღსრულებისას - ნებისმიერ დროს. ღმერთი არ უნდა გვავიწყდებოდეს, მისით უნდა ვსუნთქავდეთ, ვიძინებდეთ, ვიღვიძებდეთ, ჭამის წინ და შემდგომ ვლოცულობდეთ...
მთელი ჩვენი ცხოვრების წესი ღმერთთან ზიარება უნდა იყოს. თუ მას ცხოვრების ყოველ წამს ვეზიარებით, აუცილებლად ვეზიარებით ევქარისტიის კანონშიც, რადგან ეს ჩვენი ცხოვრებისეული არჩევანი იქნება და არა მხოლოდ პირის გაღება.
კითხულობენ, განა მადლი თვითონ არ იმოქმედებსო? როგორ არ იმოქმედებს, მაგრამ პასუხისმგებლობა ხომ გვეკისრება. პავლე მოციქული ამბობს, მრავალი თქვენგანი უღირსად ეზიარება და ამის გამო ავად ხდებაო.
ნებისმიერი მოძღვარი დაადასტურებს, როდესაც ადამიანი სულიერ ცხოვრებაში გულწრფელი არ არის და თან ეზიარება, შესაძლოა პრობლემები შეექმნას ფსიქიურად, სულიერად და ფიზიკურადაც. ეს ძალიან საშიშია.
დილა-საღამოს ლოცვების გარდა ლოცვის მრავალი სახე არსებობს: ფსალმუნების, სახარების კითხვა, ტაძარში ლოცვა, იესოს ლოცვა, მუდამ ღმერთზე ფიქრი და ამოძახილი, ყოველი საქმის წინ მისდამი მიმართვა და სხვა. მაგრამ არ შეიძლება ჩვენი ცხოვრებიდან ისეთი ლოცვის მოცილება, რომელიც ღვაწლს უკავშირდება. კარგია, მანქანას რომ მართავ და თან ლოცულობ, მაგრამ სულ სხვაა ის ღვაწლი, შემოსილი რამდენიმე საათს რომ დადგები ლოცვაზე.
რა აუცილებელია ღვაწლი? უფალი ამბობს: "ესე ნათესავი ვერ შესაძლებელ არს განსვლად, გარნა ლოცვითა და მარხვითა" (მარკ. 9,29). ლოცვა ღმერთთან საუბარია, მარხვა კი ღვაწლში ყოფნა. ღვაწლის გარეშე ლოცვას ძალა არ აქვს, ისევე, როგორც ლოცვის გარეშე ღვაწლს არ აქვს აზრი. ღვაწლი ძნელია, მაგრამ აქვე გიფასდება. როცა ადამიანი იბრძვის საკუთარი დაცემული ბუნების, სიზარმაცის წინააღმდეგ, ღმერთი საოცარ სიმშვიდესა და სიხარულს აძლევს. როცა იმისთვის იბრძვი, რომ ღმერთი გინდა, უფალი თვითონ მოდის და ბედნიერების განცდა მოაქვს.
მოკლე ლოცვებს შორის ერთ-ერთი ყველაზე გავრცელებული იესოს ლოცვაა. მას ძალიან ხშირად იყენებდნენ ასკეტი მამებიც და ჩვეულებრივი ქრისტიანებიც. ხომ გახსოვთ, "ბაში-აჩუკში" თავადი ზაალ ერისთავი აივანზე რომ იჯდა, სკვნილი ეჭირა და ლოცულობდა? ერისკაცი იყო, თან თავადი, შეიძლება წინა ღამით გემრიელად ნაქეიფარიც, მაგრამ ახლა იჯდა და ლოცულობდა. აკაკი წერეთელი ამას ჩვეულებრივ ამბად წერს, ხაზგასმის გარეშე. როგორც ჩანს, იმ დროს ერის ადამიანებისთვის მართლაც ჩვეულებრივი რამ იყო ჯდომა და სკვნილზე ლოცვა.
მოკლე ლოცვას დასამახსოვრებლად გონების, ცნობიერების დაძაბვა არ სჭირდება. გული უფროა ჩართული, ამიტომ ამ ლოცვებით ადვილია, მუდამ ღმერთის ხსოვნა გვქონდეს.
პავლე მოციქული ბრძანებს: "მოუკლებელად ილოცევდითო" (1 თეს. 5,17). ეს ღვთის მარად ხსოვნასა და მუდმივ ლოცვას ნიშნავს. ღვთის ხსოვნა თუ გონების შემადგენელი ნაწილია, ლოცვა - გულისაა. იესოს ლოცვა და მსგავსი პატარა ლოცვები სწორედ უფლის მარად ხსოვნისა და მოუკლებელად ლოცვის შესაძლებლობას გვაძლევს.
ეს ფსიქოლოგიური მომენტი ლოცვის განწყობას გვიქმნის, ისევე, როგორც ხატების შეჩვეული კუთხე. ზოგს თავისი ტაძარი უყვარს, ან ტაძრში თავისი ადგილი აქვს შერჩეული. თუნდაც დააგვიანოს, ხალხს მაინც მისწევ-მოსწევს და იქ ჩაეკვეხება. მიბმულნი ვართ რაღაცას. თუ ჩვენს ამ თვისებას ერთ შემთხვევაში ცუდი სახე ეძლევა (როცა ხალხს ვაწუხებთ), მეორე შემთხვევაში სასარგებლოდ ვიყენებთ - როცა სკვნილზე ვლოცულობთ.
თუმცა გონებით ლოცვა რთულია, რადგან ადამიანი მოძრაობისთვის არის გაჩენილი, ჩვენ კი გონებაში აზრის მოძრაობას ვერ შევიგრძნობთ. აზრის შეგრძნება მეტყველებისას გაცილებით გვიადვილდება. ამდენად, გონებით ლოცვა, ერთი მხრივ, რთულია, მეორე მხრივ - პრაქტიკული.
ზოგჯერ, როცა ლოცვისას ბაგეები დუმდება, ადამიანი ხმას აღარ იღებს, მაგრამ ენა კვლავ ისევე მოძრაობს, როგორც მეტყველებისას იმოძრავებდა - რაკი გონების მოძრაობას ვერ აღვიქვამთ, სხვა მოძრაობას ვითხოვთ.
აქ ერთ საინტერესო საკითხს მივადექით...
ვთქვათ, დასაძინებლად ვწევარ. გადავწყვიტე, აღარ ვიოცნებო. წიგნს ვეღარ ვკითხულობ - თვალები მტკივა, არადა ჯერ არ მეძინება და სანამ ჩამეძინება, ლოცვას ვიწყებ. ჩავისუნთქავ - ვიტყვი იესოს ლოცვის რაღაც ნაწილს ან მთლიანად (გააჩნია, ვის როგორი ფილტვები აქვს), ამოვისუნთქავ - მეორე ნაწილს მივაყოლებ. თუ ამას დიდი ხნის განმავლობაში ვაკეთებ, სულ მცირე, რაც ამას მოჰყვება, დილით გაღვიძებისთანავე, როგორც კი ვიგრძნობ, რომ ვსუნთქავ, გონებაში ლოცვა მოვა. ხოლო ლოცვას რომ დავიწყებ, იმასაც გავაცნობიერებ, რომ ღმერთს ველაპარაკები და სული გაიღვიძებს. ასე რომ, თუ ხმამაღალი ლოცვისას აზრსა და გრძნობას ბაგეებისა და ენის მოძრაობა ემატება, ამ შემთხვევაში ლოცვა ფილტვებით მოძრაობს.
მეორე შემთხვევაში ფილტვების ნაცვლად გული მოქმედებს. ადამიანმა უნდა ისწავლოს გულისცემის დაჭერა. ეს ადვილი არ არის. მამები ამას სხეულის სხვადასხვა მდგომარეობაში ცდილობენ, სუნთქვას იკავებენ და კიდევ სხვა ხერხებს იყენებენ. თუ გულისცემის დაჭერას ვისწავლით, თითო დარტყმას ლოცვის თითო სიტყვას ავაყოლებთ. შემდეგში კი უკვე არა მარტო იესოს ლოცვისას, დილა-საღამოს ლოცვის, ფსალმუნებისა და ნებისმიერი სხვა ლოცვის დროსაც ყოველი სიტყვა გულისცემის თანხვედრი გახდება. თუ ტაძარში მედავითნე ზომიერად კითხულობს, აღმოვაჩენთ, რომ ჩვენი გულისცემა მის სიტყვებს ემთხვევა. აუჩქარებს კითხვას - გულისცემაც გაგვიხშირდება, შეანელებს - შეგვინელდება.
თუ ჩაძინებამდე ვლოცულობთ, გაღვიძებისას, გულისცემას რომ ვიგრძნობთ, ჩვენდა უნებურად ვიწყებთ ლოცვას, ხოლო როდესაც ხატებთან დავდგებით, გულისცემასაც თავისთავად ვიგრძნობთ.
ხიბლი ის არის, როდესაც ჩვენი სიტყვები და ცხოვრება ერთმანეთს არ შეესაბამება, მაგრამ გვგონია, რომ პირიქით არის. ხიბლი საკუთარი თავის ვერდანახვის ცოდვაა, რომლის წამალიც ლოცვა გახლავთ და არა ულოცველობა.
მაგრამ ხიბლის საშიშროება ნამდვილად არსებობს, თუ იესოს ლოცვას ხსენებული ტექნიკით ეკლესიაში ახალმოსულები იწყებენ. ადამიანისთვის, რომელიც საკუთარ თავს ჯერ არ იცნობს, ასეთი ლოცვა დაუშვებელია. ეკლესიაში ახალმოსულები მადლმა მოიყვანა, მადლის გამო ეადვილებათ წირვა-ლოცვაზე დგომა, ლოცვა... ფიქრობენ, რომ ისედაც კარგები არიან და ამასაც თუ ვასწავლით, ჩათვლიან, მადლიან ლოცვას მივაღწიეთ და წმინდანები გავხდითო. ხიბლია, როცა ადამიანი ფიქრობს, რომ უკვე ღმერთთან არის და განსაკუთრებული ღვაწლი აღარ სჭირდება.
ხოლო ადამიანს, რომელიც საკუთარ უღირსებას კარგად გრძნობს, რომელმაც იცის, რამდენი აქვს საშრომი, რომ ღმერთისკენ წავიდეს, ხიბლის საშიშროება არ ემუქრება.
მამები კიდევ ერთ საოცარ რამეს გვასწავლიან - სასუფეველი გულში ეძებეთო, გულის სენაკში ჩაკეტვა და სასუფეველში ყოფნა ერთი და იგივეა, სასუფეველში გასასვლელი გულიდან არისო. გული ის ადგილია სამყაროში, საიდანაც ჩვენს პიროვნულ მეს გასვლა და ღმერთთან დალაპარაკება შეუძლია. როცა გვიხარია, ხომ გული გრძნობს? როცა გვეშინია, ამასაც ხომ გული გრძნობს? ე.ი. გულს აქვს უნარი, სულიერი მდგომარეობა ხორციელად დააფიქსიროს. ამიტომ ამ შემთხვევაში ღმერთთან ურთიერთობას გონებითაც და გრძნობითაც ვსწავლობთ, ჩვენთვის შეუცნობლად იქმნება პირობა, რომ ღმერთი არ დავკარგოთ. მაგრამ ამ ყველაფერს მხოლოდ მაშინ აქვს აზრი, როდესაც ჩვენი მიზანი ღმერთი - მამა, ძე და სულიწმიდაა. ამინ!
მარი აშუღაშვილმა